Rowery INDIANA





Czym kierować się przy wyborze roweru?

W dobie powszechnej specjalizacji nie ma już rzeczy do wszystkiego. Zupełnie inaczej zbudowane są rowery do miasta, inaczej te do rekreacji, a jeszcze inaczej do sportu. Jak połapać się w tych wszystkich kategoriach modelach i opcjach. Podpowiadamy.

Zanim kupisz rower musisz zastanowić się do czego on ci będzie przeważnie służył. Czy wykorzystywać go będziesz głównie do rekreacji, do codziennych dojazdów do pracy, czy może potrzebujesz narzędzie treningowe do walki o szczupłą sylwetkę... Każdy rower ma cechy charakterystyczne, które predestynują go lepiej lub gorzej do danej roli. Im rower jest bardziej uniwersalny, mniej wyspecjalizowany, tym staje się bardziej przeciętnym w każdej z pełnionych funkcji. Poniżej postaramy się przedstawić zbiór cech, jakimi powinien legitymować się klasyczny przedstawiciel rowerów danej kategorii:

Miejski

Miejski

  • wygodny, najlepiej z niską ramą ułatwiającą częste schodzenie z niego
  • duże koła (28 cali)
  • błotniki, bagażnik lub bagażniki, oświetlenie zasilane z dynama
  • osłona łańcucha
  • wewnętrzne przerzutki odporne na czynniki atmosferyczne

MTB

MTB

  • lekki
  • sztywna rama o sportowej geometrii
  • amortyzacja
  • duża liczba przełożeń
  • precyzyjne tarczowe hamulce
  • możliwość dobrania odpowiednich dla własnych preferencji kół: 26, 27,5 czy 29 cali
  • szerokie opony zapewniające dobrą przyczepność na luźnym podłożu

Trekkingowy

Trekkingowy

  • wygodny
  • sztywna aluminiowa rama umożliwiająca montaż dodatkowych akcesoriów
  • regulowany mostek kierownicy
  • amortyzatory będzie dodatkowym autem
  • napęd o dużej liczbie przełożeń ułatwiający jazdę „na ciężko”
  • bagażnik, błotniki, oświetlenie zasilane z dynama
  • osłona łańcucha
  • duże koła (28 cali)

Crossowy

Crossowy

  • wygodny
  • lekki
  • aluminiowa rama
  • przednia amortyzacja o skoku 60 - 80 mm
  • szeroki zakres przełożeń
  • 28 calowe koła wyposażone w dualne opony (teren, miasto)

Szosowy

Szosowy

  • lekki
  • sztywna rama
  • cienkie gładkie opony lub ze znikomym bieżnikiem
  • lekkie i wytrzymałe koła
  • twarde przełożenia
  • możliwość przyjęcia aerodynamicznej pozycji (kierownica typu baranek)

Dziecięcy / Junior

Dziecięcy / Junior

  • bezpieczny
  • niezawodny
  • lekki
  • łatwy w obsłudze
  • tani

Fatbike

Fatbike

  • lekki
  • wytrzymały
  • na sztywnej ramie
  • przyczepne szerokie (4 cale i więcej) opony
  • lekkie koła
  • hamulce tarczowe

Cruiser

Cruiser

  • stalowa rama
  • stylowy
  • wygodny
  • 26 calowe szprychowe koła
  • grube opony

Elektryczny

Elektryczny

  • niezawodny
  • sztywna rama zaprojektowana do silnika elektrycznego
  • silnik do 250 Watów (wg przepisów PROD pojazd taki jest rowerem)
  • pojemna litowo-jonowa bateria
  • zasięg min. 50 km na jednym ładowaniu
  • 3 lub więcej trybów wspomagania
  • nisko umieszczony środek ciężkości (silnik w tylnej piaście lub osi supportu)

Oczywiście powyższe hasła to tylko sugestie. Każdy sam musi zdecydować na czym najbardziej mu zależy. Jedna osoba zdecyduje się na lekki rower miejski, nie posiadający bagażnika i błotników, gdyż priorytetem dla niej będzie szybkość takiego pojazdu, druga zaś wybierze wersję z przednim bagażnikiem, gdyż zależeć jej będzie na jak największej ładowności roweru. Pamiętajmy jednak zawsze o prawidłowym doborze rozmiaru do naszej fizjonomii - o tym piszemy w osobnym artykule naszego poradnika.




Top